Wednesday, October 29, 2008

Sedih Berketawa

Ada orang cakap aku ni tengah heppi. And in fact, hidup aku ni memang heppi je memanjang. Ha ha ha ha ha. Aku gelak je dengar. Heppi lah katakan. Hehe.

Tanpa mahu mengulas lanjut akan kondisi aku yang sebenar, aku nak tanya semua yang ada kat sini. Perlu ke kita tunjuk akan apa yang kita rasa dalam hati, atau simpan saja jangan biar tertumpah dan terus bahagia buat masa yang lebih lama, atau jeruk saja buat kesekian masanya supaya lebih masam dan padu keasidannya?

Perlu ke gelak kuat kuat terbahak bahak sampai meleleh air liur bila saja kita gumbira riang ria? Patut ke menangis berguling selautan air mata nan merambu bila saja kita dihinggap sedih haru sengsara pilu?

Haha. Bagi aku senang je - boleh je tunjuk kalau mahu, dan tak payah tunjuk kalau tak nak. Tak salah pun berkongsi dengan semua. Hak kita, suara kita. Hidup kita. Kita yang mengalaminya. Jadi cocok benarlah kalau kita nak berpesta sekalipun atas kegembiraan watak-watak yang hampir dengan kita, yang menghuni babak babak dalam hidup kita. Kan? Kan? Berkongsilah, saranku.

TA-PI.. seperti biasa, ada tapinya. Hmm.. tak payahlah nak buat presumption or assumption or apa-apa yang sewaktu, bahawa si polan bin si polan ini gembira atas airmukanya yang ceria, atau dia bersedih atas keruh awan mendung di wajahnya. Tak payah. Kalau tak tahu, tanya. Tanya je, "Eh Jojoe.. hepi je? Ada apa-apa ke?" atau "Eh Jojoe.. nampak macam sedih je? Ko ok ke?"...

Nah.. kan senang. Drama swasta pun banyak untuk dijadikan rujukan, kalau saja ada antara kalian yang tak pasti dialog apa yang perlu dilontar bila mana hendak melakukan kerja 'bertanya' itu. Simple je. Tak payahla terus nak judge "Alaa.. tu dia tengah sedih le tu.. gaduh dengan awek le tu..." or "Tu hepi sebab nak kawen le tu...".

Takkan mati nye bertanya. Tanyalah. I'm an open person. In fact, I'm more open than an opened see-thru glass bottle. Kadang-kadang tanpa bertanya pun aku akan bercerita, tapi memilih la jugak orang yang nak aku perceritakan tu. So, silalah bertanya, ya? Pandai...

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Perjalanan ini
terasa sangat menyedihkan
sayang engkau tak duduk
di sampingku kawan
banyak cerita

yang mestinya kau saksikan
di tanah kering bebatuan

Tubuhku terguncang
dihempas batu jalanan
hati tergetar menatap
kering rerumputan
perjalanan ini
pun seperti jadi saksi
gembala kecil menangis sedih..

Kawan coba dengar apa jawabnya
ketika dia kutanya mengapa
bapak ibunya tlah lama mati
ditelan bencana tanah ini

Sesampainya di laut
kukhabarkan semuanya
kepada karang kepada ombak
kepada matahari
tetapi semua diam
tetapi semua bisu
tinggal aku sendiri
terpaku menatap langit

Barangkali di sana ada jawabnya
mengapa di tanahku terjadi bencana
mungkin Tuhan mulai bosan
melihat tingkah kita
yang selalu salah dan bangga
dengan dosa dosa

Atau alam mulai enggan
bersahabat dengan kita
coba kita bertanya pada
rumput yang bergoyang...

:::::::::::::::credits to ebiet g ade::::::::::::::::::::

5 comments:

-amirul faiz- said...

lepas ni semua jumpa dia jangan lupa tanya..
kesian dia..

ajathajar said...

senyum je.

oi oi..
whats up?
ade cerita terbaru?

Skullsplitter said...

Love that song bro! Besar meaning die tuh. Haha. Memanglah heppikan.. Orang dilamun cinta. Huhu~

skullsplitter

Jojoe said...

Tatau.. tatau.. lalala...

fusuna said...

I have tagged you:- share 7 facts about yourself on your blog, some random, some weird. Tag 7 people at the end of your post by leaving their names as well as links to their blogs. Let them know they are tagged by leaving a comment on their blog.
peace~